קיימים שני סוגי כבישים עיקריים: כבישים עירוניים וכבישים בין עירוניים.
הכבישים העירוניים
מטרת הכבישים היא לשרת, לחבר ולהנגיש את השטחים הבנויים, תכנון הכביש כולל הסדרת נגר עילי בכביש ובמדרכות וקביעת נקודות לניקוז מי גשם, כל זאת בעזרת מערכת ניקוז תת קרקעית. עבודת התכנון מתחלקת לשני סוגים:
הכבישים הבין עירוניים
תכנון כביש בין עירוני, נעשה בהתאם להנחיות וקריטריונים של חברת נתיבי ישראל. גם כאן מתחלקת עבודת התכנון לשני סוגים:
העבודה בתחום פיתוח עבודות עפר מתחלקת לשני סוגים: פיתוח שטח במגרש בודד ופיתוח שטח בשכונת מגורים, או לחילופין אזור תעסוקה, מסחר וכיוצא בזה.
התכנון כולל בדרך כלל מערכת כבישים ומגרשים בין הכבישים. יש לדאוג שכל מגרש יתנקז ויתוכנן בשיפוע אל הכביש הסמוך אליו או שטח פתוח אחר. בחלק מהמקרים יש צורך לתכנון קירות תומכים. קירות תומכים – בין מגרשים סמוכים. או בין הכביש למגרש. בד"כ כאשר כביש מתוכנן גבוה מהמגרש הסמוך יש לתמוך את הכביש בעזרת קיר תומך ע"מ שלא נחדור עם הדיקורים של עבודות העפר לשטח מגרש פרטי.
כאשר מדובר בשטח גדול לתכנון חשוב לקחת בחשבון איזון בכמויות של עבודות עפר: חפירה ומילוי. (במקרה שהחומר החפור טוב לשימוש). במקרה בו הקרקע הקיימת אינה טובה לעבודות פיתוח, למשל קרקע חרסיתית, יש לפנות חלק ניכר מהקרקע הקיימת ורצוי להמעיט בעבודות המילוי.
בשטחים גדולים לפיתוח יש לדאוג להסדרת השיפוע הקרקע אל נקודות המוצא של הניקוז כגון ואדי או מובל ניקוז קיים בשטח.
התכנון כולל בדרך כלל מערכת כבישים ומגרשים בין הכבישים. יש לדאוג שכל מגרש יתנקז ויתוכנן בשיפוע אל הכביש הסמוך אליו או שטח פתוח אחר.
בחלק מהמקרים יש צורך לתכנון קירות תומכים: קירות תומכים – בין מגרשים סמוכים ובין כביש למגרש.
ברוב המקרים כאשר כביש מתוכנן גבוה ממגרש סמוך יש לתמוך את הכביש בעזרת קיר תומך, על מנת שלא נחדור עם הדיקורים של עבודות העפר לשטח מגרש פרטי.
תכנון גיאומטרי של כבישים הוא אחד מהשירותים שמציעה חברתנו.
תהליך התכנון מתבצע במספר שלבים: הראשון הינו קליטת תכנית התנועה ממתכנן התנועה.
לאחריו קביעת ציר לאורך הכביש בדרך כלל במרכז זכות הדרך של הכביש, כמו גם בניית ציר הכביש לפי הנחיות תכנון.
ובשלב הבא בניית הכביש לכל רוחבו וקישורו אל הציר המתוכנן.
הכנת קובץ נתונים, הכולל קורדינטות של הציר ושאר האלמנטים של הכביש, ע"מ שיהיה אפשר לבצעו בשטח.
התכנון הגיאומטרי כולל גם את הכנת תכנית פרטי מבנה הכביש וכל האלמנטים הקשורים אליו כגון :אבני שפה, אבני אי תנועה, ריצופים, מעקות בטיחות ועוד.